onsdag 7. november 2012

Sverigetur

Hei!

Vi var i Sverige i helgen.
Det var nemlig Alla Helgons Dag og da ville mor til Filipstad for å tenne lys på gravene til hennes slekt der.

Vi bodde som vanlig hos Kjell og han hadde som vanlig stekt en masse deilige "plättar" bare til meg og som vanlig gikk mor og smugspiste av dem hun også, enda de bare er til meg, som vanlig.

På lørdagskvelden, når det hadde blitt mørkt gikk vi ut for å se over til gravlunden, som ligger på en høyde andre siden av sjøen Daglösen.
Det speilet seg vakkert i vannflaten av alle lysene som var tent der borte.
Sikkert fint å se på for menneskene og mor forsøkte å ta bilder av det, men det var ikke så lett.
Jeg var mere interessert i å se om det var noen ender i vannet. Det pleier å være ganske mange av dem der omkring.


Litt senere på kvelden var vi invitert til noen venner av Kjell. Mor og far var spent på hvordan det skulle gå med meg, for det er ikke så ofte vi er hjemme hos noen som jeg ikke kjenner fra før.
Jeg forstår ikke den bekymringen. Jeg vet da å oppføre meg i møblerte hjem!
Vertsparet syntes jeg var veldig fin og behagelig og vertinnen sa at jeg var aldeles underbar.
Det synes jeg også.

Det er alltid litt uvant å sove borte første natten, så jeg la meg like så godt oppå mor i den smale gjestesengen, selv om det var i varmeste laget.
Jeg foreslo derfor en tidlig luftetur kl 05.00, så vi fikk kjølt oss litt ned for så å kunne slumre en time til etterpå.
Mor var ikke så begeistret for turforslaget, men hun ble pent med.

Hvis jeg får lov å bestemme hvor lufteturene skal gå når vi er i Filipstad, så går de rett ned til elven, så jeg kan kikke etter endene. Det synes jeg er fint.
Så vår tur tiiiidlig søndags morgen gikk langs elven som var usedvanlig full av vann til å være på denne tiden. Rene vårflommen.
Ingen ender i sikte, så da bar det hjem igjen.
Litt senere på morgenen gikk vi en ordentlig tur på et par timer. Da traff jeg igjen noen ender som jeg hilste på i sommer. De bor langs stranden ved Daglösen. Tre jenter og en gutt.
Merkelig nok ville de ikke hilse på meg enda jeg trasket et godt stykke ut i vannet til dem.

Det var en grå morgen, helt vindstille og med speilblankt vann, så alt utmed vannkanten ble dobbelt så mye og opp ned i vannet.
Det var visst fint å se på og mor var sur på seg fordi hun hadde glemt kameraet. Men turen ble da hyggelig for det og vi fikk sett både hester og kulturminner (tuftene etter første kirken i Filipstad - eller rettere sagt Färnebo socken) langs veien.

Så kom Bosse, en venn av Kjell og spiste får i kål sammen med oss. Det liker jeg også, så jeg fikk litt kraft (buljong) oppå middagskulene mine. Og selvfølgelig plättar til både forrett og dessert.

Det er her på kjøkkenet plättserveringen foregår og hvis man holder seg vel med de som er til stede kan det hende at en får smake eplekake også eller noe annet godt.

Mandag var hjemreisedag og da skal det handles mat og annet først - ikke minst hundgodis, så da satt jeg sammen med Kjell og overvåket parkeringsplassen mens far og mor ordnet i butikkene.

Så tok jeg og far bena fatt og rettet snutene mot Hamar. Vi ble som vanlig plukket opp av mor etter veien og så sov jeg meg gjennom resten av reisen.

Det var - som alltid - en veldig hyggelig tur og tusen takk til Kjell for plättarna og hyggelig samvær. Gleder meg til neste gang.

Nå ser jeg frem til helgen for da er det dags for spesialsøk.

Jippi!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar