onsdag 10. april 2013

Snusfornuft

Hei!

Vi har vært på HundCampus igjen og lært mer snusfornuft.
Nytt for denne gangen var ID-søk. Det vil si at man skal kunne plukke ut duften av en person fra en gjenstand og så finne den igjen på noe annet.
At vi lærer det skal gjøre at vi bedre husker mange dufter og blir bedre på å kunne skille på dufter.
Sikkert fornuftig, men vi kan jo faktisk ganske mye om dufter helt av oss selv. Det er bare det at menneskene ikke forstår hva vi sier og omvendt, så vi må jo liksom lære å kommunisere.
Det var morsomt i alle fall.
Eieren vår fikk holde i en klut (trasa) og så kaste den på gulvet blant andre, likedane kluter. Så snuste vi på en annen klut som eieren også hadde holdt i - en "smeller" - og så skulle vi finne riktig klut på gulvet. Det var enkelt.
Etter hvert skal vi avansere og finne andres dufter også. Dette blir sikkert interessant.
Mor planlegger å bruke tiden våre pasienter har på venterommet til å få dem til å holde på en masse kluter som jeg skal lete etter siden.
Kommer til å bli rene selskapsleken.

Ellers repeterte vi det meste av det vi har gjort før;
Søkebanen - går ganske så bra.
Plattformen - trenger vi å finslipe mer. Denne gangen fikk vi også teste den lange banen med 16 bokser og andre som styrte mekanismen. Det var en ny utfordring.
Søk i rom (etter en te-pose) - gjorde vi sånn at en annen enn hundeføreren gjemte teen, så hverken fører eller hund visste hvor den var. Det ble mer spennende på den måten. Jeg snuste alt jeg kunne og fant den til sist i en skuff (låda).
Lekkasjesøk - kan jeg fint klare meg uten. Det lukter ikke godt av gassen (propan og noe annet) og det kan da umulig være sunt å stikke snuta bort i det der. Joda, jeg kjente godt hvor den kom fra og visste hva jeg egentlig skulle, men det var myyyye morsommere å følge et harespor som gikk like i nærheten.
Vi ble pålagt ekstra trening og mor måtte finne frem ekstra, ekstra godt godis (kalkunbryst) og så begynte vi å trene nesten fra begynnelsen igjen. Jeg skal vurdere nøye om jeg skal la meg forføre etter hvert.
Spor - i skogen var siste innsats denne helgen. Det er fint i skogen og på denne tiden av året når snøen forsvinner, er det et eldorado av spennende lukter over alt.
Man skulle legge opp spor utenfor stien og ha trestammene som huskehjelp.
Mor surret når hun skulle finne igjen sporet sitt og jeg var mer interessert i hva det luktet rundt trestammene, så det ble ikke helt vellykket. Men når jeg først sporet mor, så gjorde jeg det med glans og brydde meg ikke om kryssende spor, som det også var lagt ut.

Som vanlig var vi i Filipstad både før og etter kurset.
Mor har sin faste butikkrunde og jeg har min til dyrebutikken, så jeg får kjøpt et bra lager med belønningsbiter til helgens økter.
Der etter er det strake veien til Kjell, som har plättarna klare.
Etterpå blir det en liten luftetur - og om jeg får bestemme, så går vi ned til elven og ser på endene.
Søndag kveld melder jeg meg ut etter middagen. Kjell og mor kan snakke om hva de vil for meg. Jeg sover velfortjent og godt i sofaen.

På veien hjem i mandags så vi seks store traner og en stor flokk med svaner på et jorde.
Vi har hørt bokfinken også.
Det betyr at våren er på vei. Herlig!!!

Hej svejs i lingonskogen! (lingon = tyttebær)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar