fredag 29. juni 2012

Flink jente

Hei!

I går var det avsluttning på kurset i lydighet og vi skulle alle opp til "eksamen".

Denne gangen ble far med også, med kamera over skulderen.
Sammen gikk vi bort til banen hvor vi har trent de siste ukene.

Hele kurset har gått i privat regi, så det er ikke noen offisielle resultat og heller ikke noe "merke", men vi fikk diplom.
Forøvrig ble alt gjort som det skal gjøres, med ekstern dommer og det hele.

Mor og jeg skulle først ut.
Vi begynte eksemplarisk med Tannvisning til høyeste poeng (10).
Etterpå var det Lineføring. Det betyr at man har kobbel på og så går man fot etter beste evne i forkjellig tempo og innimellom skal en stoppe og sitte pent på plass.
Det klarte vi også ganske så bra. Det ble 9 poeng x 2

Så var det dags for Dekk fra holdt.
Da har man ikke kobbel på og så skal man gå fot et stykke. På et bestemt sted skal fører og hund stoppe og så skal hunden få beskjed om å legge seg og bli liggende når fører går videre.
Når vi skulle starte øvelsen, fikk jeg så veldig lyst å sjekke om far var i nærheten, så jeg ble litt etter og hørte ikke så godt på de beskjed jeg fikk. Men til sist fikk jeg somlet meg dit jeg skulle og gjorde som det ble sagt.
Den øvelsen ble godkjendt under tvil, sa dommer og vi fikk 5 poeng x 2

Det gikk likedant med Innkalling fra sitt - når man alltså skal sitte et sted og vente til en får beskjed om å komme "på plass" og da skal en løpe frem og sette seg fint ved siden av fører - for da hadde far flyttet på seg og jeg ville vite hvor han var.
Det ble bestått under tvil der også med 5 poeng x 3

Stå under marsj (gå fot et stykke og så bil stående når en får beskjed, mens fører går videre) gikk litt bedre med 7 poeng x 3 og  Enkeltdekk (ligge stille alene i et minutt) gikk helt supert. 9 poeng x 4.

Til sist var det helhetsinntrykk, som sier noe om forholdet mellom fører og hund.
Der fikk vi 8 poeng x 3 og det er ganske så bra. Ikke så merkelig, for vi liker å jobbe sammen, mor og jeg.

Samlet poeng ble 134 og vi var nest beste i gruppa.
Gjett om vi var stolte alle tre.

At poengsummen blir ganget opp på flere øvelser sier noe om vanskelighetsgraden. Jo vanskeligere det er desto mere ganges det opp.

Etter at alle hadde vært i ilden og fått sine diplomer så var vi flere som fikk slippe løs og endelig fikk vi hilse på hverandre.
Det har vi ikke fått lov til under hele kurset så gjett om det var morsomt å løpe rundt og teste from og fart til de andre.
Jeg løp nesten fortest og tok store runder rundt hele plassen og bak bilene som stod parkert der.
Hadde det ikke vært for at en av damene i gruppa hadde et våkent øyeblikk, så hadde vi fått en masse kake også, som stod der bak bilene. Men det ble vi nytt for i siste sekund.

Nå er det ferie og vi skal ikke på jobb på lenge.

På søndag kommer Ludvig og skal bo hos oss noen dager. Det gleder jeg meg til.

I løpet av ferien skal mor og jeg på hundeskole i Sverige også og prøve på masse morsomme ting man kan gjøre. Det blir spennende, det!
Mor har bestemt at jeg skal trene på kantarellsøk.
Helt greit det, så lenge det er morsomt.
Far skal passe huset når vi er borte.

Kommer med rapport om hvordan det går med Ludvig og med siden.

Hei då!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar