mandag 17. desember 2012

Det nærmer seg...

Hei!

Det nærmer seg jul, og jo nærmere desto bedre. Jeg vet jo hva som finnes i fryseren og i kjøleskapet...

I torsdags så vi på TV tidlig på morgenen.
Vi pleier ikke gjøre det vanligvis, men hvis jeg tenker meg om så tror jeg vi gjorde det i fjor også, den samme dagen. Luciadagen altså. Og da er det Luciamorgon på svensk TV som gjelder.
Etter frokost tok mor med seg kaffekoppen og en pepperkake og forsvant ned til TV-stua.
Jeg var opptatt med å rengjøre en tom fløtekartong (gräddkartong) og måtte gjøre meg ferdig med den før det kunne bli noe TV på meg, så jeg håpet inderlig at pepperkaken ventet på meg.
Det gjorde den.
Så mens det strømmet søt julemusikk ut av TVn satt vi der i sofaen og delte pepperkakegubben som Erle og Stine hadde bakt..
Mor snøftet og tørket tårer - fordi det var så vakkert, sa hun.
Jøje meg, tenkte jeg og la meg helt inntil henne etterpå og lot henne kose med meg, for det hjelper på det meste.

Vi skulle egentlig hatt besøk av Bodil og Kai i helgen, men Bodil var så forkjølet at hun måtte bli hjemme og da kom ikke Kai heller.
Elgkalvsteken som skulle ha blitt servert til middag måtte bare stekes og puttes i fryseren igjen. Der skal den ligge til nyttårsaften.
Jeg kunne ha spist den rå - jeg fikk en smaksprøve, så jeg vet at den var god - så hadde de sluppet det bryderiet.
De tenker aldri på det....

Det kommer frem flere og flere nisser rundt om kring hjemme hos oss. Høyt og lavt sitter de.
En dag tenkte jeg at jeg kunne låne litt av tilbehøret til nissene som sitter og liksom drikker kaffe i skogen.
En kongle (kotte) til eller fra spiller vel ikke så stor rolle. Men konglen hadde ståltråd i enden og mor sa at det ikke var bra for hundemager. Dessuten var jeg ikke valp lenger og burde ah sluttet med den slags for lenge siden.
OK da.
Hun skal få det travelt når Erle kommer på besøk, for hun er valp ennå og liker å plukke på det meste.

Endelig kom snøen. Den har dalt ned i flere dager. Men nå er den på vei å smelte igjen. Det er ingen orden på alting! Jeg vil ha snø og sparkeføre.

Ludvig vil også ha snø.
Vi var på bursdagsbesøk hos ham i går og fikk servert gløgg og fiskepudding. Han ble nemlig to år i lørdags.
Da sa han at snø var det beste han visste og så lekte vi en masse ute i hagen.

Vi skal i bursdag i kveld også, men der blir det nok ikke noe fiskepudding da.
Det er Linda Therese, Lars nest yngste søster som fyller 25 år.
Hun og samboeren bor vanligvis i Finnmark, men skal feire jul her "sørpå" i år. De har med seg en hund også, så det blir sikkert veldig hyggelig.

Nå har jeg ikke mere å fortelle.

Hei og hopp!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar