søndag 23. desember 2012

GOD JUL!

Hei alle sammen!

Nå er det kvelden dagen før dagen altså!

Natt til fredag var den lengste natten i år og på fredagen snudde sola igjen.
Den snur stadig vekk (ofta), synes jeg, uten at jeg egentlig forstår hvordan, men nå skal det altså gå mot lysere tider.

Vi hadde fest på kontoret den kvelden. Mor, far og jeg og så Torild og Ingar som bor i etasjen over.
Det var tiende gangen de var med på den festen og tiende året som mor har hatt kontor der, så det var mye å feire i tillegg til at sola da altså hadde snudd (og verden ikke gikk under, som noen trodde. Red anm.).
Det ble servert Rakefisk med tilbehør - både vått og tørt - som alle de andre årene og jeg fikk et ekstra tyggeben. Til kaffen hadde mor laget kake som så ut som en sol for å markere vintersolverv.
Den var god.

Når gjestene hadde gått og vi hadde ryddet og vasket opp gikk vi omveien langs Mjøsstranden hjem. Vi hadde alle godt av en ekstra luftetur. Det hadde kommet akkurat passe med fjonelett snø som var perfekt å stikke snuta i og som lagde fin vinterstemning.



Nå har vi juleferie. Hvis man kan kalle det ferie når en farter rundt for å ordne med enn det ene og enn det andre.
Vi skal i alle fall ikke på kontoret før neste år. Bare ut på et par hjemmebesøk.

Det har kommet frem enda flere julenisser hjemme i løpet av uken og far telte (räknade) til 116 stykker i går.
Mere mat har det også blitt. Skinken er kokt og Janssons frestelse er ferdig. En delfiakake (konfektkaka) ble det visst også. Den får jeg ikke smake.

Vi skal være hos Erle, Olai, Lars og Stine i morgen. Men først skal vi gå til kirkegården der fars foreldre ligger og tenne lys på graven deres.
Etter det har mor sagt at hun må se på Kalle Anka (Donald) og hans venner på svensk TV, ellers blir det ikke riktig jul.
Jeg er nok egentlig mest interessert i maten etterpå og i turen til kirkegården først (den tar ca. en time tur-retur, red anm.).
Men nå skal jeg hvile meg litt for vi har hatt en lang dag. Og så skal jeg drømme en drøm eller to. Jeg har drømmetemaet klart:

Jeg drømmer om en julemiddag
der alle pølser er til meg                     (pølse = korv)
Et stort ribbesykke                             (ribbe = revbensspjäll)
vil gjøre lykke
med sylte og leverpostei

Mors köttbullar, en bit skinke
En liten ostebit for seg (til meg)
Siden må jeg nok ta en lur               (ta en lur = sova lite)  
før jeg helt sikkert må ut en tur.

(Kan evt. synges til refrenget til White Cristmass)


Fra oss alle til dere (er) alle:

En riktig GOD JUL!!!!!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar