tirsdag 15. januar 2013

En helg med snus

Hei!

Sist torsdag kveld var det så å si ferdigpakket og klart for kurshelg på HundCampus i Hällefors.
Fredag morgen kl. 09.00 rullet vi ut av garasjen og satte snutene mot svenskegrensen.
Det var glatt på veiene i skogen mellom Flisa og Sysslebäck, så det tok litt lengre tid enn vanlig, men vi kom fram til Filipstad i god behold.
Mor hadde noen butikkærenden først og så hadde vi felles (gemensamt) ærend til hundbutikken og skaffet en masse belønningsbiter til helgens arbeid.

Deretter bar det til Kjell.
Det duftet plättar langt nede i gangen og alle de høfligheter som menneskene driver med når de er på besøk hos hverandre syntes jeg var aldeles overflødige da. Jeg ville jo ha plättar med en gang.
Til sist sa jeg høyt hva jeg tenkte og da ble det fart på Kjell og serveringen.
Han forstår hva en hund behøver.

Så var det endelig tid for å dra til HundCampus.
Jeg kjente meg igjen med en gang og syntes det var supert å være tilbake der.
Vi fikk tildelt et rom - for den natten skulle vi sove der - og rigget oss til.

Etterhvert dukket de andre også opp og kl.19.30 startet første timen.
Vi var fire ekvipasjer; Emily med Touch, Australian shepherd. Helena med Cool, Malinois, Aase (som har kurs med oss i Oslo) med Kirvil, Jakt Golden også vi.
Etter en masse prat, som menneskene syntes var interessant, men som vi firbente gjerne kunne hoppe over, (vi ville jo hellere bli kjent med hverandre, hvilket vi ikke fikk lov til) kom vi til sakens kjerne og fikk komme inn på labbet og starte med plattformsarbeit.
Herlig!



Dette liker jeg. Og når jeg finner den boksen som det for anledningen er tynn te i, så viser jeg det med å vifte med halen i tillegg til at jeg peker med snuta.
Jeg måtte låne et skjerf av mor for å holde mine lange, fine ører vekk, så de ikke skulle sette seg fast i noe. Jeg kler blått også. Ikke sant?

Lørdag og søndag var det fullt program og ikke noe hvilehjem.
Vi gjorde også andre ting, som kontakttrening (se fører i øynene, selv om det skjer spennende ting rundt - og få godbit når det er riktig), sitte og bli, ligge og bli og så videre. Alt skulle bare være morsomt, og det var det.
Vi fikk prøve oss på søkebane også. Sånn som Sissel har på sine kurs. Og våre eiere måtte trene på nyssgjerrighetsøvelser for å få oss ekstra interesserte i boksene på banen.
Det så virkelig interessant ut når mor krabbet på alle fire bortover banen og snakket med alle boksene etter tur, snuste og logret (viftade på svansen).
Slik avsluttet vi helgens øvelser, mor og jeg, begge med snutene våre oppi den samme boksen på banen og viftende bakender.
En verdig avslutning, sa vår instruktør.

Med oss hjem fikk vi en laaaang liste med oppgaver, så nå vet vi hva vi skal drive med i fritiden.

Vi losjerte på Hotell Kjell i to netter og det ble plättar til både frokost og kvelds og hyggelig prat og god mat på mor og Kjell.
Lørdag tilbød jeg meg å vaske opp, men søndag orket jeg simpelthen ikke. Jeg la meg i sofaen og sov på alle de saker jeg hadde opplevd i løpet av helgen - og det var jo ikke få.

Mandag morgen reiste vi hjem igjen. Vi skulle på jobb om ettermiddagen, så avreise ble bestemt til kl. 09.00
Jo lengre nord vi kom i Klarelvdalen, jo kaldere ble det og når vi skulle ta en pause og flylle bensin i biltanken samt evt, tømme egne tanker så viste gradestokken -23. Brrrr, det er godt pelsen min har vokst ut litt igjen.
Men solen skinte, det var tykk rimfrost på alle trær og mor syntes det var vakkert. Jeg sov for det meste bak i buret og drømte om te og godbiter, plättar og skogsturer.

Om fire uker er det ny runde, men først skal vi på kurs med Sissel og Aase nå til helgen. Det blir helt sikkert helt supert i de nye treningslokalene til Canis.

Hej då!
                                  Det er godt å tømme hodet og la tankene sveve etter sånn innsats....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar