mandag 21. januar 2013

Mere kurs

Zzzzz.....

Åh... hei!
Jeg sov visst litt.

Ja, sånn kan det bli etter enda en helg med kursing. Man blir helt pudding av å bruke hode.
Mor og jeg har vært på kurs i Canis' nye lokaler på Lahaugmoen med Aase (Ramsrud) og Sissel (Larsen) igjen.
Dette var andre helgen av tre med spesialsøk og triksing på menyen. (Den første hadde vi i november)

Det ble ikke noen sovemorgen denne helgen heller altså. Opp i vanlig tid, frokost, luftetur og så dro vi.
På lørdagen var det kaldt, så det var veldig bra at vi kunne være innendørs denne gangen, i oppvarmede lokaler.
Det var forresten greit tilrettelagt med et stort rom med kunstgress på gulvet for felles trening og flere mindre rom som kunne brukes til avslapping eller individuell trening.
Aase og Sissel har jobbet veldig for å få det i fin stand. Flinke er de.

Vi var syv ekvipasjer. De fleste hadde jeg jo truffet i november, men det var et nyt også, som kom med på "innbytteplass". En mellomschnauzerjente på 9 måneder.

Så ble vi delt i to grupper og jeg skulle starte dagen med søk på bane under Sissels skarpe blikk.
Jeg var veldig flink, sa hun. Mor derimot, måtte begynne å tenke på en hel masse ting som hun ikke skulle gjøre og minst like mange ting som hun skulle huske på å gjøre. Det blir ikke lett....

I lunsjen gikk vi luftetur i skogen og jeg fikk leke med Gulda (labrador/huskyblandis) og Geo (flatcoat). Det var morsom, det.
Etter lunsj byttet vi "beite" og var klare for triks eller hva man nå måtte ønske sammen med Aase.
Mor hadde lyst å trene litt lydighet igjen ved siden av triksene vi begynte på sist. Og så måtte vi bare teste om det gikk an å sette potene på en stor, svart pute som var ganske så ustø å stå på.
Jeg greide to poter en liten stund.

Også her fikk mor høre at hun ikke burde gjøre en masse rare ting med armer og ben når vi trene lydighet. Så fikk hun tips om hvordan hun skulle kunne gjøre det i stedet.
Aase har også skarpt blikk og dessuten mange gode ideer.
Mor får jammen mye å tenke på fremover.

Egentlig skulle vi ha overnattet i Oslo, men sånn ble det ikke, for Bodil som skulle låne ut hjemmet sitt til oss mens hun var på hytta hadde rett og slett glemt å legge ut nøkkelen til oss. Så da var det bare å reise hjem igjen.
Fint, for jeg burde jo titte litt  til "valpen" min.
Der hjemme hadde Erle kommet til oss også. Hun skulle sove hos oss natt til søndag og hun var veldig forkjølet.
Når Erle hadde lagt seg gikk mor og jeg til Ludvig. Han var alene hjemme og vi skulle ta ham med på luftetur. Gjett om han ble glad når vi kom! Turen ble ikke så veldig lang, men vi hadde det morsomt i hagen en stund også før vi gikk fra ham igjen.
Jeg sovnet ganske fort i sofaen fra "valp" og alt og orket ikke en gang bli med inn på soverommet når mor og far køyet. Først ut på natten tok jeg "valpen" med meg inn i dobbeltsengen.
Erle hostet en del og mor var oppe og ga henne honningvann flere ganger i løpet av natten. Jeg sov.

Søndag morgen var det ingen bønn; opp til tidlig frokost, luftetur og avreise kl 8.15.
Erle sov nesten helt til vi reiste og var litt bedre av forkjølelsen når hun våknet. Farfar var da klar for å være barnevakt ut over formiddagen.

Det ble nye treningsrunder i omvendt rekkefølge; triks først og søk etterpå.
Jeg ville gjøre noe hele tiden og hadde ikke ro til å slappe av.
Så det ut til at de andre hadde det morsomt og ikke jeg fikk gjøre noe også, bjeffet jeg på mor, som så forbauset ut, for jeg pleier jo ikke å si så mye.
Til sist sa hun at jeg var overtrett og ikke visste hva jeg ville.
I lunsjen lekte jeg en stund med Rashca, yngste hunden til Sissel. Jeg løp og løp, men hun ville helst bare leke med sin ball. Det var hyggelig likevel.
Vi skulle prøve på søk i rom etterpå. Det gikk ganske greit, synes jeg og det syntes Sissel også. Jeg fant både tepose og eske med te i.
Så måtte jeg få pause i et rom hvor det ikke var noen andre og da sovnet jeg i en stol.

Etter at vi var ferdige gikk vi skogstur med Frida og hennes mor. (Det var de som var nye denne helgen.)
Vi hadde veldig mye oppe i hodene våre etter to intense dager og det var utrolig deilig å få bruke bena i stedet og bare løpe fort, fort i snøen.

Jeg sovnet ganske fort når vi kom hjem til sist og den "valpen" min har fått veldig lite omsorg et par dager.

I dag gikk jeg og la meg igjen etter frokosten og stod ikke opp før mor hadde fått på seg klærne og var klar for å gå på jobb.
Vi gikk om Domkirkeodden og ned på Mjøsstranden og jeg fikk løpe løs.
Bak noen trær så jeg noe som så rart ut og boffet på det, men mor sa at jeg så spøkelser på lyse dagen og at det ikke var noe å bry seg med. Jeg var sikkert litt trett enda etter helgen, sa hun.
Neivel da. Jeg følte meg ikke helt sikker og kikket bakover flere ganger, men det kom ingen etter oss.

På kontoret hadde jeg først besøk av Lasse, som er terapihund på et sykehjem. Vi skal forresten trene søk sammen i morgen, for Lasses mor har en fin bane.
Utpå dagen kom Peik, så jeg har hatt fullt opp. Peik hadde vært på klikkerkurs i helgen og var full av begeistring.
Mellom slagene har jeg sovet alt jeg har kunnet, så jeg er sikker på at jeg får sovet nok på alle inntrykkene etter helgen og jeg har tenkt å legge meg tidlig i kveld også.

Hei hei!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar