søndag 22. april 2012

Hei!

Det har ikke vært noen flere friere på besøk nå.
Ludvik kom ikke tilbake heller. Han har nok blitt godt passet på etter sit siste stunt.

Jeg er forresten ferdig med min løpetid sies det og både jeg og tangatrusene er vasket med såpe og det hele.

Her om dagen hadde vi veldig god tid  før vi skulle på jobb, mor og jeg, og bestemte oss for å ta en ekstra, ekstra lang omvei til kontoret.
Det tok 1 1/2 time og det var veldig fint i forkant av en dag på jobb.
Tar gjerne den en gang til.
Det har kommet enda flere fugler som vi ikke har sett siden sist sommer og det kvittrer og plystrer (visslar), skvattrer og krakser over alt.
Vi ser nok til tider litt merkelige ut det vi går, for jeg er som regel mest opptatt av det som lukter på bakken (og det er ganske mye nå for tiden) og går dertfor med snuta ned hele tiden, mens mor gjerne vi vite hvem det er som synger i tretoppene og gå med snuta si opp.
Men sammen får vi ganske god oversikt, kan en vel si.

Dagen etter hadde vi god tid i lunsjen så vi gikk ut en tur.
På vei tilbake kjøpte mor pølse (korv) til seg, for hun hadde glem matpakka. Når damen i kiosken fikk øye på meg, så fikk jeg en egen pølse (fra i går) og så satt vi på Skibladnerbrygga og nøt livet og hver vår pølse en liten stund.
Den kioskdama forstår hva en hund liker til lunsj.

Nesten hver dag i uka har vi trent litt på søk, sånn som vi lærte på kurs.
Mor har kjøpt seks røde bokser og seks salt- og pepperglass som hun stiller opp på stuegulvet.
Glassene stilles oppi boksene for at de skal så litt stødigere.
I to av glassene finnes det traktkantarell og jeg skal fortelle hvilke de er.
(Mor har planer om at vi skal støvsuge skogen for traktkantareller til høsten....)
Det er kjempemorsomt!
Og hvis jeg synes at vi holder på for kort tid, så sier jeg noe om det, alltså. Høyt og tydelig.

I fredags hjalp jeg far å spyle gjerdet rundt hele hagen.
Han styrte slangen og jeg dirigerte strålen og holdt oversikten.
Etterpå grillet vi fisk.

Nå i helgen har mor og jeg foretatt sånne lange morgenturer igjen.
Jeg har fått på meg selen som jeg hadde til sparketurene i vinter. Mor tar på belte rundt midjen og mellom oss har vi kobbel med strikk (elastik).
Da kan mor svinge med begge armene og så kan vi gå fort og jeg kan trekke nesten så mye jeg vil.

I går gikk vi en runde i Furuberget og i dag gikk vi Bergstien og langs Mjøsa hjem igjen.
Mor med snuta i været for å se hvem som sang og jeg med snuta i bakken for å sjekke hvem som var her og sprang (det rimet!).
Vi hørte bandt annet en hakkespett, som hadde funnet seg en metallbit på en stolpe å hakke på. Det klang skikkelig og imponerte sikkert på de fleste i området.
Vi hørte gulspurv også - det er den som teller til syv. Etterpå så  vi et stillitspar (steglits). De har masse fine farver og er ikke så vanlige. Så hørte og så vi jo en hel masse andre også, så klart, men enten er de så vanlige eller så vet vi ikke hva de heter, så da er det ikke noe å snakke om.
Nede ved stranden måtte vi stå å se litt på et Laksandpar (Storskrakepar). Det er noen rare fugler.
De putter nebb og øyne under vannet og plutselig sier det plopp, så er de borte tils det plutselig sier plopp og så dukker de opp igjen - et helt annet sted!?!
Jeg kunne egentlig tenkt meg å se litt nærmere på dem...

Vi møter ikke så mange på disse morgenturene.
Til å begynne med er det bare en og annen morsjonist.
Når vi er på vei hjem, har hundefolket også stått opp, så da er det noen firbente en kan hilse på også.

Det har ikke vært vær til å ha med termos og matpakke nå - det kom faktisk litt snø i går - så det smaker ekstra godt med frokost nr to når vi kommer hjem til far (som etter hvert også har stått opp).

I går kom Erle, Stine og Lars til middag (hvilket jo betyr mere mat til meg...)
Kristoffer, Erles fetter (pojk-kusin) var også med. Han er tenåring og nesten voksen.
Nå måtte vise frem hva vi hadde lært på kurs og hvordan vi trente på søk og det var jo greit.
Så ville Kristoffer prøve å trene med meg og det var jo også greit.
Det ble litt uryddig, for han hade ikke gjort det før - klikk og godbit til riktig tid osv.
Det hjalp heller ikke at Erle også fattet interesse for boksene og snudde opp-ned på det meste.
Men morsomt var det likevel og jeg fikk godbit for hvert et klikk, enten det var fortjent eller ikke.

I dag har vi hatt hagedag helt til det begynte å renge og det ble kaldt og utrivelig ute.
Far har oljet gjerdet som vi spylte rent her om dagen. Man kan godt si at han jobber i oljebransjen for tiden - som et olja lyn (blixt).
Fint blir det i alle fall.
Mor har handlet ting og tang til hagen - og flere krukker til meg som jeg skal få bruke til søktrening ute.

Det er visst nymåne nå og da skal man så - så da så.
Prydbønner, basilikum-, karse-, ringblomst-, og agurkfrø har kommei jord og nå står det krukker over hele stua. Så gjenstår det å se hva som kommer opp - hvis det kommer noe da.

Men nå er det spisetid!

Hei då!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar