mandag 24. september 2012

Mat i byen

Det har vært mye mat i sentrum den senere tiden.

For en drøy uke siden var det internasjonalt matmarked i gågaten, med en masse godsaker fra mange land.
Det var oster, pølser (korvar), spekeskinker (saltat, torkat), oljer, kaker og mye, mye mere av både sunt og usunt, nyttig og unyttig å få kjøpt.
Mor og jeg tok veien innom markedet etter jobb på fredagen. Herlig!
Det lå jo smuler overalt og noen av kremmerne var gavmilde mot en så vakker hund. Jeg gjorde alt jeg kunne for å støvsuge hele fortauet (dammsuga trottoaren) og dessuten et lite forsøk på å rense et fat med smakebiter. Det siste ble dog oppdaget og avverget.
Jeg trodde smakebiter var til for å smakes på....?
Mor, derimot ble av med en masse penger underveis, men til gjengjeld fikk hun sekken full av lekkerbiter, så hun skal ikke klage.

Nå i lørdags var det de lokale bøndenes tur å vise hva de hadde.
Det luktet ikke mindre godt denne gangen, for det var flere som stod og stekte hjemmelagede karbonader (kjöttfärsbiffar) med løk og det er jo ikke dumt.
Vi dro i samlet flokk alle tre, så jeg hadde fulle hyre med å holde orden på oss og samtidig få med meg så mange inntrykk og nedfalne godbiter som mulig.
I tillegg var det et bur med levende høns, en inngjerding med ku og kalver og en med sau (får), en masse mennesker over alt og flere hunder også.
Det var kort sagt mye på en gang.

Mor sa at dette var fin trening inn for Vikingskipet, hvor det kommer mange, mange hunder og mennesker på en gang.

Vi gikk hele gågaten både frem og tilbake og det ble kjøpt inn godsaker nå også.
Til sist satte vi oss ned utenfor en kafé og fikk oss vafler (og kaffe, red. anm.)
Da endelig kunne jeg slappe av og legge meg nedpå en stund før vi gikk hjem igjen.

Det gjorde ikke så mye at far og mor dro på konsert om kvelden (Göran Fristorp og Viggo Sandvik).
Jeg hadde fått nok inntrykk å sove på for den dagen, så jeg hadde ikke behov for å finne på noe som helst.

I går fikk vi besøk av Erle, Olai, Stine og Lars.
De kom for å spise middag. Det ble både middagsrester og knekkebrød med leverpostei til meg fra Erle.
En kjeks klarte jeg å knabbe (knycka) til meg også. Det var nok ikke meningen at den skulle spises av meg, for Erle ble ikke glad.
Heldigvis var det flere kjeks i skapet, så situasjonen ble reddet.
Jeg ble utvist på balkongen...

Sånn er livet av og til.

Hej då!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar