torsdag 28. juli 2011

Filipstad

Hei!

Nå vil jeg fortelle om vår reise til Filipstad.

Vi dro dit på søndagen for 1 1/2 uke siden.

Far og mor hadde, som sagt pakket ting i vesker igjen og puttet dem i bilen. Litt ut på formiddagen gikk mor og jeg ned til sentrum, så jeg skulle få en luftetur. Der ble vi hentet opp av far og så bar det avgårde.
Dette var på den tiden av dagen da jeg allikevel pleier å sove, så det passet meg fint å ligge der bak i buret.

Etter et par timer stoppet vi og gikk ned til en elv (Klarälven), så jeg kunne drikke litt vann og røre litt på meg.
Så dro vi videre og jeg kunne sove min skjønnhetssøvn igjen.

Etter enda et par timer var vi fremme. Jeg var litt søvnig med en gang, så jeg tenkte ikke så mye på at dette var et nytt sted.
Alle veskene ble plukket ut av bilen og så gikk vi in til Kjell, som det var blitt snakket mye om de siste dagene.

Kjell bor i en leilighet i annen etasje. Det var noe nytt for meg. Hagen hans hengte høyt oppe på veggen og var bitte liten (balkong, red. anm.), men han hadde både tomater, urter og blomster der ute og bord og stoler, så vi satt mye der.
Men det var ikke noe sted man kunne gå ut å gjøre sån't som en trenger å gjøre av og til, sånn som hjemme i hagen. Her måtte jeg si ifra når jeg måtte noe og så ble mor eller far med meg ut.
Det gikk bra det også, for jeg sa ifra veldig høyt og tydelig, så alle kunne høre det (inkl. naboene...)
I tillegg gikk vi mange turer rundom både i og utenfor byen.

Så var det dags for plättarna.
Kjell stekte plättar som duftet himmelsk.
Han hadde funnet en oppskrift med mye egg og litt mindre mel.
Namnamnam!!!
Jeg måtte pent dele med far og mor og Kjell, men Kjell delte gjerne med meg. Mmmmm.

Kjell hadde også et lager med grisører og annet hundgodis, for han har mange venner med hunder som kommer innom ham og da må hundene selvfølgelig få servering. Slik er det hos Kjell, så jeg behøvde ikke være redd for å sulte der.
Det ble dog holdt en viss kontoll med serveringen fra annet hold, skjønte jeg, så jeg fikk ikke mer enn jeg hadde godt av.
De plättarna som ikke ble spist ble spart til meg til neste dag.

Mandagen var ganske så regnfull. Vi gikk en tur i sentrum og mor handlet i et par butikker imens far og jeg ventet utenfor under en paraply.
Et sted fikk jeg være med og det var i hundebutikken. Der kjøptes det en stor pose levergodis, ny langline og en leke som hadde en morsom låt. Den likte jeg så godt at den må få ny kropp for den revnet i sømmene når vi lekte.

Filipstad fylte 400 år i vår og det var fint pyntet i sentrum, med springvann og det hele.


Her bodde dikteren Nils Ferlin når han var ung. Nå sitter han som statue på en sofa utmed Skillerälven.


 Der satt vi også en stund og kikket på alle endene og duene som holdt til der.

Tirsdagen var det bedre vær, så da dro vi på tur.

Først reiste vi til Niklasdams Handelsträdgård.
Mor har dilla på geranium (pelargoner) og skulle absolutt dit, for det har de mange hundre forskjellige sorter.
Hun skulle ha to (en gul "First yellow" og en sjokoladeduftende) men da de ikke hadde de sortene hun skulle ha ble det fire andre i stedet. (Så nå har vi 35 forskjellige varianter her i hagen. Men Øyvind har enda flere cd'er med John Coltrane, så det er litt å gå på... Red. anm.)

Etter Niklasdam dro vi til Bjurbäcken. Vi kikket først på "bruket", hvor det lå rester av en gammel smeltehytte.

Der fikk jeg lov å løpe rundt med min nye langline og passet på å plaske litt i dammen nedenfor.

Deretter dro vi til slusene.
De hører til Bergslagskanalen, som ligger mellom Filipstad og Karlskoga. I gamle dager ble det fraktet malm her fra smeltehyttene lengre nord i Bergslagen som skulle videre ut til verden.

I den gamle slusvokterboligen var det nå kaffeservering og veldig koselig. Der var det også mange gjester som ville hilse på meg og klappe på min fine pels. Det fikk de gjerne lov til.


Det var en fin dag.

Mor og far trengte heller ikke sulte hos Kjell. Han serverte den ene deilige retten etter den andre, med god drikke til.

Så kom onsdagen og det begynte nærme seg hjemreise. Det ble handlet diverse i matbutikken og stuet inn i bilen. Så lagde vi kaffe på termos, kjøpte wienerbrød og dro til tant Ingrid i hennes sommarstuga. Hun var nabo til mor og hennes foreldre når mor var liten.

Så bar det hjem igjen.

Det var veldig hyggelig å være på tur, men det var også godt å komme hjem igjen.
Neste dag skulle vi hente Ludvig. Det kommer eget innlegg om det.

Ha det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar