torsdag 7. juli 2011

Oppgaver ihjemmet

I et hjem er det gjerne mange ting som skal gjøres.
Jeg synes det er viktig å følge med på det meste, kanskje for å lære noe, men i hvert fall for å ha full oversikt over hva som foregår.
Noen oppgaver kan jeg delta i, som for eksempel  i hagen, som jeg tildligere har nevnt. Jeg kan også delta i kjøkkentjeneste - og det gjør jeg gjerne.
I kjøkkenet har jeg god oversikt og lukt over hvilke matvarer som er i bruk til enhver tid.
Jeg tar også gjerne en kikk i kjøleskapet hvis anledning byr seg.
Jeg stiller gjerne som prøvesmaker og kan da smake av hele porsjoner hvis det skulle være nødvendig (det siste har ennå ikke skjedd, desverre.)

Som oppvarsker er jeg uslåelig.
Hvis jeg får i oppgave å vaske en gryte, tallerken eller en skål så er det gullende rent når jeg er ferdig.
Jeg skjønner ikke hvorfor de putter det i oppvaskmaskinene etterpå. Det er jo rent jo!

Plastikavfall skal skylles før det blir puttet i posen for gjenvinning.
Tomme yoghurt- og rømmebegere (gräddfilburkar) sleiker jeg helt rene og i tillegg finfordeler jeg dem, så de ikke tar så stor plass i søppelposen. Isboksene blir også veldig rene etter at jeg har latt min fine, rosa tunge fare over alle kriker og kroker.
Etterpå har jeg melkebart.

Hadde jeg vært litt større så jeg kunne nå opp på kjøkkenbenken så ville jeg ha hjulpet til enda mere, men intil videre får det holde med det jeg gjør.
Jeg synes jeg er flink, jeg.

Rengjøring blir gjort i smug uten meg. Av en eller annen grunn vil de ha gulvkluten og feiekosten for seg selv.
Jeg som synes det er så morsomt å være med å svinge kluten og fange børsten...

Det var dagens lille for i dag.

Hei, hei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar