søndag 15. januar 2012

Nu är glada julen slut

Hei!

Nå har alle nissene flyttet opp på loftet igjen.
Det gjorde de i fredags, for da sa mor at det var 20e dag Knut og da skal julen ut.
Så da så.

20e dag faller alltid på den 13e januar, forstod jeg. I år fallt denne dagen attpåtil på en fredag. Tilsammen blir det alltså fredag den 13e.
For noen er det kjempeskummelt.
Vi kjenner en som helst ikke går ut sånne fredager - på ramme allvor - og vedkommende er visstnok ikke alene om det.

Vi gikk ut allikevel, vi og det gikk veldig bra.

Mor fnyser litt av nordmennene, som ikke helt klarer å holde styr på 13e dag jul og 20e dag Knut.
Hvert år er det noen i media som forkynner at julen er slutt på 13edagen.
Men det er den da  ikke, for det er den dagen da de hellige tre konger - eller de tre vise menn kom frem til Betlehem.
I noen land er det forresten det som liksom er selve jula og da deler de ut sine julegaver og gjør allt det vi her i nord gjør et par uker tidligere.
13e dag jul faller alltid på den 6e januar  - og i Sverige er det også en helligdag, men ikke i Norge - og 20e dag Knut faller alltså på den 13e...
Kanskje ikke så rart at det går i surr for noen.

Men her surres det ikke;
Jula varer helt til påsken.
Og det var ikke sannt, for der imellom kommer fasten!

Da fikk alltså nissene ferie helt til neste jul. Adventstjernene også, så nå er det helt mørkt i stua om natten igjen.
Avskjedsfest for og nedpakking av nissene foregår med full julemusikk, en øl og en akkevitt (snaps) for å underlette arbeidet; Hej tomtegubbar, slå i glasen...

Mesteparten av denne helgen har ellers gått med til å tømme resten av loftet på Stavsberg.
Jeg trodde aldri det skulle ta slutt, så mange ganger som de trasket opp og ned den trappen.
Jeg går ikke opp der mere, for da må jeg bli båret ned igjen. Den trappen er bratt alltså.
De fikk jammen klare seg selv der oppe. Jeg holdt kontrollen på bakkeplan.

Til sist ble det slutt der oppe og mor og far er svært fornøyde med det.

Innimellom all bæring og sjauing fant mor på at hun skulle klippe panneluggen min.
Med bzzze-maskinen!

Hør nå her en gang for alle;
Jeg liker ikke bzzze-maskiner på nesa mi! Jeg nekter!!!

Så det endte opp med en fredelig saks, som gjorde en bra jobb og jeg har nå full oversikt igjen.

Jeg har fått klippet potene også, mellom trampdynene, for at det ikke skal bli sånne store isklumper der.
Da gikk det fint med bzzer'n. I alle fall så lenge far assisterte med godbiter og en støttende hånd. Etterpå ble oversiden frisert, så det ikke skal henge seg så mye snø der. Det hjalp godt, både det ene og det andre.

Far ville helst at mitt fine skjegg også skulle friseres (for renholdets skyld), men der var både mor og jeg uenige med ham og veldig enige med hverandre; Skjegg er stilig - og hvis det nå skulle være så nødvendig, så kan det faktisk vaskes. Det tåler vann. Og han har jo skjegg selv, så da må da jeg også få ha det.
To (jenter) mot en (mann). Jeg har skjegget i behold!

Nå er vi alle slitne etter en arbeidsom helg, så det blir tidlig natta her i kveld.

Hei hei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar