lørdag 28. januar 2012

Potter og votter

Hei!

Votter (vantar) er morsomt!
Særlig når en kan knabbe (knycka) dem i full fart.
Skikkelig troffé!
Og da må jeg løpe en stor triumfrunde også og riste byttet mitt ordentlig.
Jeg pleier å forsøke å gjøre det når jeg er løs ute på tur og mor kaller meg inn.
Jeg synes det er den beste belønningen for tiden.
Mor er nok ikke alltid like enig med meg der, men hun tar det veldig fint og når jeg endelig gir den fra meg - helst i bytte med noe annet - får jeg ros.
Hvis jeg skulle legge fra meg vottetrofféen ett eller annet sted, så sier hun at jeg må hente den.
Det kan hende at jeg gjør det også, men det er ingen garantier, selv om jeg skjønner at jeg er veldig flink da også (som alltid).

Det er nå et godt stykke ut i Januar. I hagebladet til mor står det at i neste måned så er det på tide å begynne med små forberedelser til våren. Noen potteplante kan pottes om og man kan så en del frø inne.
Jeg husker jo fra i sommer hvor mye det var å holde på med ute i hagen, så jeg tenkte att det er like greit å begynne med en gang.
Nede i TV-stuen står det tre store mønjeliljer, som far godt nok pottet om i fjor, men jeg syntes at den ene så litt pjusk ut og bestemte meg for å begynne med den.
Jeg plukket møysommelig bort tørre blader og begynte så å fjerne noe av jorden fra selve potten.
Så ble jeg avbrutt og allt mitt arbeid ble feiet (sopat) opp og puttet tilbake i potten.
Flere ganger har jeg forsøkt å ordne opp i den potten, men har nå fått beskjed om å ikke rote det til (böka till det).
Hva da? Jeg trodde man skulle til roten for å gjøre skikkelig arbeid!

Nabokatten har fast trassé under hageporten her og nå har den begynt å legge igjen skarpe dufter rundt omkring også. Her om dagen hadde jeg fått sånne dufter med i barten (mustagen). Det var ikke så populært.
Men å andre siden, så betyr det sannsynligvis at nabokatten mener våren nærmer seg.
Noen fugler mener det også, men ikke så lenge om gangen.

Ellers er det ikke mye som likner på våren sånn som jeg husker den fra i fjor, når jeg var liten.
Det er, som sagt, en masse snø ute og det har blitt enda litt mere av den de siste dagene.
Neste måned, som heter Februar her, den heter visst "vintermåned" på finsk; Talvikuu.
(Mamma Soya kommer opprinnelig fra Finnland, så det kanskje hun vet.)
Det må jo bety att det skal være vinter en stund ennå.


 Her er jeg på tur på Randsfjord-isen første nyttårsdag. Det var fint.

Hei for i kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar