søndag 29. januar 2012

Dragens år

Sist mandag, den 23e januar, var det nyttår i Kina og da begynte Dragens år.
Det varer helt frem til 10e februar 2013.
Den kinesiske kalenderen følger månen så derfor varierer nyttårsdagen fra år til år, men det er alltid nymåne da.

Merkelig! Vi feiret jo nyttår for flere uker siden...
Og så har jeg hørt at noen andre igjen ikke feirer nyttår før ved vårjevndøgn.
(Det synes jeg forresten høres fornuftig ut, for da begynner våren også og jeg har fødelsedag sånn omtrent på den tiden og det må vel også være en slags nyttårsfeiring.)

Jeg har aldri sett en drage, forresten.
De finnes ikke på ordentlig sier mor, men i Kina finnes de likevel på et vis, som et mytologisk dyr -  hva nå det betyr. De er  i alle fall farverike, sterke og snille.
Hvert år i den Kinesiske kalenderen har et dyr og det finnes 12 stykker av dem som går på omgang.

Jeg er forresten født i Harens år.
En hare vet jeg i alle fall hva er for noe, for det så vi utenfor hotellet i Skövde der vi overnattet i høst. De hopper når de går.
En isdrage?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar