onsdag 9. mai 2012

Kjerringrokk (Åkerfräken)

Hei!

Jeg har funnet en ny delikatesse.

I lørdags når vi gikk luftetur utenfor selskapslokalene, snubblet jeg over noen vekster som jeg instinktivt følte at jag bare måtte ha.
Mye.
De så ut som tynne, hvite asparges (sparris).
Mor syntes jag kunne begrense inntaket noe, for de vokste i grøftekanten (dikeskanten) langs en bilvei og var kanskje ikke så rene.
I mandags fant jeg flere sånne stilker med knupper nede ved Mjøsa og jeg kastet meg straks over dem. Det er knuppene som er best.

Planten heter Kjerringrokk (Equisetum arvense på latin) og brukes av mennesker for bl. a. å forebygge bærekatarr, men det inneholder også ting som styrker immunforsvaret, er nyttige for maven og for hud, hår og negler.
Nå på våren stikker de opp av bakken som bleke asparges, men senere på sommeren ser de mere ut som grønne reverumper.
Den inneholder mye kisel, men også andre plantestoffer som kan være nyttige og etter en lang vinter kan det jo være nødvendig å fylle på med litt av hvert.

Vi hunder har ofte nese for det vi trenger og finner vi det ute i naturen så er det jo bare å forsyne seg.
Mor vi gjerne ha overoppsynet, så jeg ikke spiser noe som ikke er så bra likevel, men hun har da ikke så god nese som meg!!!?!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar