søndag 18. desember 2011

Ludvigbursdag, lørdagsstrev og søndagstur.

I torsdags var vi i bursdagsselskap hos Ludvig for da ble han ett år.
Vi slo besøket sammen med kveldsturen, så det var bare vi som var på besøk da og Ludvig og jeg kunne bruke all vår oppmerksomhet på hverandre.
Han er en fin sparringspartner og vi forbedrer stadigvekk våre teknikker og ferdiheter i "martial arts".
Vi fikk servert hvert vårt grisøre i en velfortjent pause ute i snøen i stedet for bløtkake med lys.
Menneskene syntes det var kaldt ute og satt inne og drakk gløgg i stedet.
De er litt pysete (mesiga) og må ha på seg en masse klær før de går ut nå.
Det betyr også at det tar en evighet før en kommer seg ut av huset og det kan være en stor prøvelse for tålmodigheten.

Det går litt for lenge mellom hver gang vi møtes, Ludvig og jeg. Vi har det nemlig morsomt sammen og får oss noen skikkelige treningspartier.
Men nå har mor og Eva sagt at vi skal gå tur sammen i juleferien.
Jeg vet jo ikke hva "juleferien" er, men det kan være det samme, bare vi får gått tur og ha det gøy.

Jul, ja. Nå for tiden heter all noe med jul. Lurer på hva det er egentlig...

I går var det lørdag og lenge siden vi hadde vært på sånn ordentlig bytur, så nå var det på tide med en runde.
Etter frokost ble jeg med mor og jeg dro ivrig ivei på det glatte føret, mens hun hele tiden forsøkte å få meg til å gå pent.
Vi startet med en av hundebutikkene - den med vekt. (For den som ikke vet, så har vi fått en ny dyrebutikk her i byen. Anita's hunde- og kattebutikk. Kan varmt anbefales)
Jeg veier nå 25.5 kg. Ingen tør å måle (mäta) meg lengere, men selv er jeg svært fornøyd med min høyde.

Etter vekt og viktige innkjøp inntok vi postkontoret. Etter posten - post postumt - strenet vi videre til Østre Torg for der var det Bondens Marked med masse mennesker i alle størelser og aldre og mange hunder i ulike størelser og aldre og ikke minst en masse deilige dufter av mat og smaksprøver i akkurat min snutehøyde. (Gjett hvorfor jeg er så fornøyd med mine lange ben...)
Vi traff mange både kjente og ukjente som ville snakke med både mor og meg og mor hadde fulle hyre med å holde orden på seg og meg og innkjøp og smaksprøver som jeg gjerne ville teste men ikke fikk lov (dårlig gjort!).
Til sist var hun fornøyd med det hun hadde kjøpt til dyre penger og så bar det av til neste stopp som var en sportsbutikk. Der fant hun ikke det hun skulle ha. Jeg syntes det ble for kjedelig , for det var ingen som snakket med meg der, så da gikk vi til en annen butikk som for meg var like kjedelig, men mor fikk da handlet det hun skulle.

Nå satte vi kursen ned mot Strandgateparken med store, fine plener uten folk. En liten pust i lørdagsvrimlet.
Vi hadde vendt nesen hjemover, men vi måtte innom Stortorget også for å få med oss tre havrenek som fuglene skal ha til jul.
Med henden fulle av nek, handleposer og meg subbet vi så hjemover.
Jeg fikk endelig litt ros for å ikke dra i båndet. Men hvem orker da dra i båndet etter to intensive timer i sentrum!?

Hjemme hadde far vasket og ordnet i underetasjen og det duftet friskt.
Litt utpå ettermiddagen begynte de å flytte rundt på ting og tang og det kom frem en masse små gubber med skjegg. Nisser (tomtar).
Den største stilte far i døråpningen til rommet hvor jeg lå og hvilte meg. Han var større en meg og så jo ut som et levende menneske som bare helt plutselig stod der. Jeg måtte jo si noe om det, og da lo han av meg.
Nå er det nisser og bukker både her og der og det skal visst komme flere.
Siden de kalles julenisser så regner jeg med at de hørere med til denne jula som alle snakker om. Lurer på hvor lenge de skal være her.

Om kvelden fikk vi middagsgjester.
De skule spise Janssons Frestelse og smake på köttbullarna vi lagde i tirsdags. De smaker veldig godt. Det gjorde sylten vi hadde med fra Bondens Marked også.
Vi hadde det så hyggelig at gjestene ble til i dag og jeg syntes det var veldig fint å være mange til frokost også.

Denne dagen har vi vært på biltur og kaffebesøk på to steder.
På første stedet traff jeg Joppe, som er en godt voksen Wheaten terrier. Han er egentlig litt skeptisk til store, sorte hunder, men meg likte han, så vi hadde en hyggelig stund ute i hagen.
Etterpå dro vi til Bodil og Kai på andre siden av Randsfjorden. Dit skal vi om to uker også og feire nyttår. Hvis det innebærer griseører til meg, som det gjorde hos Ludvig, så er det helt i orden med nyttårsfeiring for meg.

Nå er det sengetid.
Far har sett på at  de norske hånballsjentene slo de franske, så han er veldig fornøyd og kommer til å sove godt.
Det skal jeg også, og drømme om allt jeg har vært med om denne helgen.

God natt da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar