tirsdag 27. desember 2011

Romjul (mellandagar)

Jaha, så dette er alltså jul.
Jeg har jo lurt på lenge hva allt dette juleriet skulle innebære; julestri, julevask, julestjrener, julenisser (tomtar), julepølse, juleskinke, juleribbe (revben), julegløgg, juledram (nubbe), juleøl, julebrus (must - utan att det egentligen kan jämföras. Must smakar mycket bättre. Red. anm.), julegaver, juletre (det har vi ikke i år), juleengler, julesanger, julaften, julenatt, juledag, juleglede (begonia), jule-, jule-...
Vi har nå julet i mange dager og det har vært veldig trivelig og avslappende.

Julaften var det bare vi tre hjemme.
Mor må se på "Kalle Anka och hans vänner" (Donald) på svensk TV, ellers blir det ikke helt jul. Far skal se og høre Sølvguttene (Oslos bästa gosskör) synge julen inn. Etter det var det mat og så fikk vi julegaver. Jeg også. Det ene paketet åpnet jeg selv og spiste opp med en gang. Det var en griselabb og den var god. I en annen pakke var det en undrelig dings som mor puttet godbiter i og som stod på gulvet og skramlet når den vippet. Det er jeg ikke helt sikker på om jeg liker. Far har forsøkt å få meg til å sette labben på den, men jeg er alltså ikke helt sikker på om jeg vil det. Det er mye bedre at noen andre vipper på den så kulene kommer ut og jeg kan plukke dem opp fra gulvet da.


For å bøte på all mat som vi har fått innabords, så har vi gått ekstra lange turer i det fine solskinnet.
Julaften gikk vi jo til kirken der fars foreldre er gravlagt. Den turen tok 2 1/2 time og ble en mil lang.

Juledagen gikk vi langs Mjøsstranden og hadde med te og matpakke. Far hade laget en egen til meg, med pølseskinn (av ekte tarm) og ribbesvor (svål). Sånne matpakker liker jeg. Da var vi ute i tre timer. Mor fant femti kroner og jeg fant en død fisk. Mor tok med seg sitt funn, men jeg fikk ikke ta med mitt. Det er urettferdig.
Men jeg fant en kompis, en Gordonsettergutt som var like gammel som meg og vi fikk lov å løpe sammen på stranden og det var herlig. Jeg løp til og med fortere enn ham, selv om settere er raske løpere. Fint med lange ben! Hvis jeg ville ha litt pause i løpingen, så plasket jeg ut i vannet for dit ble han ikke med. Det var vel for kaldt for ham. Pyse, hihihi.

I går hadde mor og Eva avtalt å møtes sammen med meg og Ludvig og vi gikk 1 1/2 time i skogen så Ludvig og jeg kunne leke og løpe fritt. Det var kjempemorsomt.
Vi møtte et par hester med mennesker på ryggen der inne i skogen. Mor og Eva ropte på oss, men vi syntes det var så spennende med hestene at vi ikke hørte så godt etter.
Damen på den ene hesten sa at de var vant til hunder og så stod hesten hennes helt stille en stund, så vi fikk snust litt på den. Det var vi svært fornøyde med og så begynte vi å leke med hverandre igjen og hestene promenerte videre sin vei.
Mor og Eva pustet lettet ut, for de sa at det kunne ha gått verre hvis hestene hadde vært redde for oss hunder.
Hmmm, det må jeg tenke litt over...

Ut på ettermiddagen kom Eva, Nils og Martin på besøk - Ludvig måtte være hjemme - og så kom nabo Peer-Ola. Alle ville smake på Janssons fristelse, silden, den svenske juleskinken og på köttbullarna.
Besøk betyr som regel mye kos og muligens litt smakebiter til meg. Men etter alle de lange turene fannt jeg det aller mest behagelig å bare ligge henslengt på gulvet og slappe av og bare høre med et halvt øre på når de pratet om løst og fast.

I dag har jeg mest lyst å sløve. Det har blitt myfrisk luft og masse hygge som jeg må fordøye.
Vi skal hjem til Kjersti i kveld og mor har sagt at hun og jeg skal gå dit. Det er ca 7 km, så det får bli dagens langtur.

I morgen skal vi reise inn til Oslo for å prøve på storbylivet. Det har jeg aldri gjot før, men Ture, bror min som bor hos pappa Ludde har vært i Stockholm og det gikk bra og Gaston bor jo i Gøteborg og det går også fint, så da må vel jeg også klare det.
Vi skal også besøke Per og Kari, som jeg ikke har hilst på før. De er sikkert hyggelige og de har to marsvin i pensjon, men dem får jeg nok ikke leke med. Kanskje rekker vi å si hei til Amie også hvis hun er hjemme og det passer.

Voff og hei!






Vi har sovet mye lenger om morgenen også. Selv jeg har sovet til både kl 8 og nesten til kl 9 en dag.

Det har blåst veldig de to siste nettene og da bråker det ganske så mue rundt omkring. Det er stormen "Dagmar" som herjer ute ved kysten, som sender en liten hilsen over fjellet også.
Nå har jeg vennet meg til blåslydene, men første natten måtte jeg opp og sjekke litt i vinduene en stund. Da kom mor også og vi kikket sammen ut gjennom glasset i balkongdøren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar