mandag 13. februar 2012

Skidronning

Hei dere!

Det ble ikke helt vanlig lørdag i lørdags. Det ble skitur.

Mor forsvant inn i garasjen og kom ut igjen med sånne skigreier.
Først ble jeg litt skeptisk - de var jo lange, jo! Men når hun la dem fra seg utenfor døren og gikk inn, da snek jeg meg bort til dem og fant ut at de ikke bet i alle fall.
Så ble skiene tatt inn i varmen og skrapt og smurt med noe på undersiden.
Jeg fulgte med en liten stund, men det var egentlig ikke noe spennende, så mor fikk klare seg selv.

Deretter fikk jeg på meg en grønn sele og ble beordret inn i bilen. Det samme ble skiene - men uten sele.

Mor hadde ringt til Kjersti, som bor et sted hvor det er fine, snille skiløyper og avtalt at vi skulle gå tur sammen. Fint sted å starte for en nybegynner, sa hun. Og så dro vi.

Jeg fikk et langt kobbel med en tykk strikk (gummisnodd) på midten festet til selen. Mor skulle jo holde disse stavene i hendene, så strikksnoren festet hun til et belte hun hadde rundt midjen.
Så var vi startklare.
Litt rart var det med disse greiene som satt fast på føttene - ikke mine føtter alltså, men Kjerstis og mors - og som skle så fort frem i snøen, men det tok omtrent to minutter å være nybegynner, og så var jeg en dreven skiløper - i hvert fall i egne øyne.
At jeg stoppet litt her og der for å snuse og sånn, det må man jo få lov til. Ellers løp jeg jo som bare det.
Kjersti er i god form, så det var bare å henge med i svingene.

Et sted hvor det var litt mere kuppert og med masse trær og inngjerdinger å passe på, der fikk jeg lov å løpe løs. Det var sikrest for oss begge, sa mor, hva hun nå mente med det. Ellers hang vi sammen hele veien i over en time.

Oi, det var morsomt, men puh, så deilig å slappe av etterpå.
Nå skjønner jeg hvorfor skiløperne på TV'n slenger seg ned på bakken når de kommer i mål...
Jeg ventet til vi kom inn forståss og tenkte at sofaen til Kjersti kunne være passende å slenge seg i, men jeg fikk nøye meg med gulvteppet, for jeg var full i snø, sa mor og ikke sofastikert nok til denslags slenging.
OK, da.
Siden husker jeg ikke så mye mere fra den neste timen...

Heidå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar