søndag 9. oktober 2011

Hviledag

I dag er det søndag og for Bella og Frøya er det også hviledag.
Det ble en stor dose med både aktivitet og mental stimuli på begge to i går. Særlig på Bella som jo hadde hatt gjester dagen før også og nok fikk "for mye Møllers Tran". Hun leverte tilbake frokosten samme veien som den kom inn i morges og har kanskje tatt i bruk den nye treningstrenden "tren til du spyr".
Det kan vi ikke ha noe av.
Damene ble beordret hvile og har kost seg mye inne med Øyvind, som likevel ikke fikk gjort noe ute i hagen i dag.
Denne dag, som startet med en alldeles nydelig, rosagyllen soloppgang og rimfrost i gresset, har nå forvandlet seg til en ekte høstruskedag med regn og blåst. Da er det lite fristende å gjøre noe utendørs.
Det er mye mere fristende å fyre på peisen (elda i kaminen) og sitte inne og høre på været der ute.

Dag to i Vikingskipet startet tidlig for første pulje frivillige. Noen hadde stilt opp allerede kl 06. Min økt varte fra 08 - 14 og jobben bestod stort sett av å "peile" tisseflekker og evt annen dritt og fjerne det effektivt med sagmugg og feiekost (sågspån och sopborste) og dusje en dæsj med klorin over åstedet.
Noen sørget også for påfyll av drikkevarer til dommerne med stab.
Det var til tider ganske fredelig, så det var også tid til å hilse på hunder og mennesker og å bare betrakte det hele med stor undring.
Du verden, som det styres og fikses på noen av disse rasene. Fønig, kamming, børsting og klipping helt til siste sekund. Borte hos pudlene oste det av hårspray... En kan undre om de får lov å være riktige hunder mellom øktene. Men det ser da ut til at de firbente har et relativt avslappet forhold til allt oppstyret. Noen ser jammen ut til å kose seg også.
Det skulle være ca 3000 hunder innom årets utstilling, så det var nok å se på.
I tillegg er det jo også et studium bare å se på alle de forskellige mennesketypene som stiller sine hunder. Festlig!

Når jeg kom hjem ble jeg rundvasket av jentene - spsiellt av Frøya, som nå har inntatt lederrollen for duo'n.
Bella innfinner seg med at Frøya er sjefen uten protester. Tvert imot ser det ut som hun synes det er fint å ha en å se opp til (i dobbel forstand).
Frøya kan både være med på en svingom på gresset og utvise den store ro når det er tid for det. Solid, stabil og glad hund, som helst ser at flokken er samlet.

I skrivende stund ligger Bella på Frøyas teppe. Det okkuperte hun ganske raskt og der sov hun i natt også.
Frøya har beslaglagt mine føtter og det setter jeg stor pris på en hustrete høstkveld. Om natten sover hun ved siden av min seng. Det er trygt når en sover borte.

Jeg er litt spent på morgendagens tur til jobb sammen med begge disse damene. Jeg tror jeg må be en liten tynn bønn til høyere makter om at nabolagets katter holder seg ute av syne og at vi ikke møter alltfor utfordrende hunder på vår vei...

Riktig god søndagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar