fredag 14. oktober 2011

Pinefin

Skjønnhet er enten en lidenskap eller en lidelse (åkomma). Og enten det er sånn eller slik, så må man lide for den. "Ska man vara fin får man lida pin!"
Både Frøya og jeg havnet i dusjen i går. Gjett hva vi syntes om det...
Frøya fikk dobbel sjamponering. Jeg klarte meg med enkel. Egentlig skulle jeg bare fått varsket barten og baken, for det er jo ikke så lenge siden jeg dusjet sist, men jammen ble jeg ikke innsåpet med "to-i-en" sjampo og balsam jeg også.
Etterpå var det tørking og føning.
Føning har jeg ikke prøvd før, for det har vært varmt nok i været for selvtørking. Nå er det andre temperaturer og dermed nye regler.
Hverken Frøya eller jeg liker den føninga noe særlig, men det er bare å finne seg i det.
Ikke liker vi kamming heller, men i følge mor følger kamming automatisk etter vask og tørk.
Det lugger i tugger og floker. Heldigvis finns det saks som tar de verste toene effektivt.
Det ble en del klipping i barten og i "armhhulene" på meg, for det har ikke vært rom for kamming i løpet av uken. Vi har jo hatt fulle poter med hverandre, Frøya og jeg.
Frøya ble også klippet litt her og der og det kom masse pels ut av pelsen hennes når kammen ble dratt igjennom. Rart, det blir ikke sånn på meg...
Vi støttet hverandre psykisk så godt vi kunne ved å stå så nære som mulig når den andre fikk gjennomgå
Nå er vi alltså silkemyke og i følge mor dufter vi deilig.
Jeg forstår ikke hva som var så ille med de duftene vi hadde før badet.
Vi luktet jo både gress og jord, litt matrester i barten, sikkel (dregel) fra hverandre og en masse andre herlige lukter.
Vi luktet rett og slett ekte hund - på lang avstand.

Apropos hund, så har vi nå støtt på opp til flere katter de seneste dagene.
Det er Frøya som er mest interessert i dem - en hund etter katter, kan en si.
I dag var mor ikke oppmerksom på en katt som løp vekk når den så oss komme og da holdt hun på å få en aldri så liten luftferd når Frøya gjorde et raskt utfall fremover.
Det gikk bra og siden Frøya er en veloppdratt dame så ble det ingen flere forsøk på kattejakt da, når mor ble streng i stemmen sin.

Vi hadde kort dag på kontoret i dag og det var bra, for både jeg og Frøya ville gjerne ut i go'været.
Frøya har vært med far på Stavsberg i hagen til Lars og Stine og overvåket hans raking og hekkeklipping i ettermiddag, mens mor og jeg var på vårt sedvanlige hjemmebesøk.

Nå har menneskene spist middag og vi har fått små smakebiter etterpå (og litt før også).
Om en stund er det vår tur.
Jeg har fått høre att jeg ikke får full porsjon i kveld, for jeg spiste masse av maten som Frøya hadde inne på sitt kontor til lunsj. Hun vil jo ikke ha den likevel, så da kan jo jeg være behjelpelig...

Men akkurat nå ligger vi og slapper av.
Far har tent opp i peisen (kaminen). Frøya ligger på mors føtter og jeg har forlatt sofaen og flatet ut midt på gulvet.
De sier at det er en fin himmel ute med solnedgansstråler på lette skyer. Det gidder jeg ikke å se på.

I følge gammel skikk er det "første vinterdag" i dag 14 oktober, og dags å snu primstaven for den som har det.
Været i dag skal forutsi vinterens vær og hvis det forsatt stemmer, så kommer det å bli mye sol og ganske kjølig.
Det var kaldere i morges og rimfrosten i gresset var mye tykkere enn den har vært de siste dagene.
Jeg har fortsatt min fine pels, så jeg er ikke redd kulden, men det trues stadigvekk med klipping, så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli. Å den andre siden, så hadde det vært fint å slippe all den kammingen som bare lugger mer jo lengere pels jeg får.

Mor har hatt tøbbel med e-posten et par dager og var ikke veldig blid når det stod på som verst, men med god hjelp og veiledning fra Telenor, så er det åpne linjer igjen. Det er godt med bedrifter som fortsatt yter sevice.

I morgen er det fridag, men kjenner jeg dem rett her i huset blir det masse å gjøre likevel.
Frøya skal bli til søndag, men jeg synes hun kan flytte hit på heltid.

Ha det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar