søndag 21. august 2011

Feil dag

Hei!

Moderen her.
Noen dager er bare feil fra en står opp og forblir feil til en legger seg.
Fredag var en slik dag.
Jeg hadde nesten fri (bare en ekstern behandling og tilgjengelig på telefon, så klart) så jeg tenkte at jeg skulle en hel masse og begynte friskt om morgenen å sile saft.
Splasch!
Der lå hele saftsilposen oppe i saften, og med et var store deler av den kjøkkenrorken betenkelig bestenkt med saft av kirsebær, solbær (sv. vinbär) og aroniabær. Riktig farvebombe. Mørkerød sådan.
Det jeg sa da hadde Bella ikke hørt før og jeg håper hun ikke la ordene på minne , for de passer seg ikke for søte piker.
Øyvind fortet seg ut og på jobb da jeg lå på alle fire og tørket, med god hjelp av Bella, som jo gjerne stiller opp ved slike gjøremål.
Jaja. Saften ble omsider silt og smakte forresten godt til sist når den var sukret og ferdig på flasker (som jeg selvfølgelig sølte med).
Dette var dagen da ingenting fløt og hvis det gjorde det så fløt det over. Ting datt ut av hendene, det meste stod i veien og det var ingen ordning på allting - som Pippi Långstrump sa.
For sent skjønner en at slike dager burde tilbringes under dynen til de har gått over.
Det hele ble toppet med at Bella fikk løs mave om kvelden. Skitt au. Litt senere kom kveldsmaten i retur og Øyvind, som ikke er så veldig sterk når det gjelder den slags, pep fra underetasjen at "Bella har kastet opp" - hvilket skulle tolkes dithen at mor skulle komme og ordne opp i sølet.

Kl. 04.10 våkner jeg av at Bella er på vei ned trappen. Jeg, som hadde håpet på at det var en kortvarig mavehistorie skjønte da at det var det ikke.
Frokosten - kokt ris og kokt, ren kylling - ble også returnert den veien den kom inn så da tok en kjapp telefon til Mjøsa Hesteklinikk og fikk Karina på tråden.
Hun rådet meg til å gi fiskeboller og ris og mose det samt gi det i små mengder ofte.
Ris og hvit fisk ble kokt og kjørt i mikseren sammen med fiskeboller og litt kraft. Zoolak - melkesyrebakterier i pastaform ble innkjøpt og dosert etter oppskrift.
Det funket og en litt formiddagsslakk Bella kviknet til ut over dagen.

Det meste av det som ikke ble gjort om fredagen ble unnagjort i går og nu går alt så meget bedere. Huset er renere enn på lenge og det var jammen på tide.
Bella var fortsatt litt tynn i maven i morges og hadde behov for tur kl 05.45. (da er det veldig stille på en søndag), men maten går da den retning den skal i alle fall og jenta er kvikk og sulten hele tiden.

Bella fylte fem måneder i går. Vekten i hundebutikken viste 20 kg på fredagen og mankhøyde over bakken er 54,5 cm - en sklank og langbent skjønnhet.
Vi har meldt henne på en utstilling om 14 dager på Hundorp (passende stedsnavn for en hundeutstilling). Hun må på grunn av sin unge alder stille i valpeklassen og vi, som er noviser i faget tar det som en treningstur for evt. fremtidige tyngere veiende utstillinger.
Utstillingshalsbånd er innkjøpt, Joachims og Gunnels råd lagret og vi skal øve på å stå fint og å løpe i ring.

Om en times tid kommer Nis, Eva og Ludvig og kanskje Martin også. Så kommer Kjersti og Bjørn og til sist Thea, som må spille fotballkamp først.
Vi skal spise hjemmelaget fiskesuppe, som jeg tror blir god. Det er suppevær i dag. Kaldt og regnfullt.
Så har jeg forsøkt meg på ostekake med kirsebær fra naboens tre. Jeg er ingen stor baker, så det blir spennende å smake.

Nå er det et lite opphold i regnværet, så jeg skal ut og plukke inn noen kronblader til kakepynt.

Fortsatt god søndag!

Ps. Bella hilser alle og kommer sterkt tilbake ved neste anledning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar