lørdag 27. august 2011

Soppen er toppen

Hei igjen!

Da jeg avsluttet sist blogg, skulle far og jeg ut på tur og kikke etter sopp (svamp). Vi fant sopper, men plukket ikke fordi far syntes det var vanskelig å plukke når jeg hele tiden tråkket oppi soppene.
Men alltså; Hvis jeg i det hele taget noensinne skal kunne bli en supersoppsøker, så må jeg jo få lov til å få ha nærkontakt med disse utvekstene...!
Det vi fant heter Gul trompetsopp og hører til kantarellfamilien, har jeg nå lært. Det ligner på noe som heter traktkantarell, men er mer oransjegul i stilken og har en gulbrun farve i trakten. Veldig pen å se på, synes mor.
I dag fikk vi omsider plukket disse soppene.
Far dro i forveien med bilen og så gikk mor og jeg til pots/fots dit vi skulle. Det er ikke så veldig langt, men vi traff en Cocker Spaniel gutt som ville leke på vei dit, så jeg har trimmet i dag.
Vel fremme i skogen lette vi opp far, som hadde plukket en hel masse allerede. Så sendte han ut mor på en sjekkerunde i området han hadde trålet. Fire øyne ser mere enn to.
Da måtte jeg vente sammen med far og det var litt kjedelig.
Så gikk vi videre og jeg - som hadde langline på og dermed var så å si løs - koste meg med alle spennende dufter som var rundt omkring.
De fant flere typer sopp (Gul Piggsopp/Taggsvamp og Matriske/Blodriska) og så ut til å være svært fornøyde med det de plukket i kurven sin.
Det er jammen et styr å holde orden på dem når de driver med den letinga og plukkinga. Ikke kan de gå sammen når de leter, men soser rundt og kikker og går i alle retninger, til en av dem plutselig finner noe som de
med et smil plukker og legger i kurven.

På vei ut av skogen møtte vi Ludvig, Eva og Eva's mor. Vi fikk ikke leke, bare så vidt hilse, jeg og Ludvig, men vi tar det igjen en anen gang.

I går møtte vi forresten en Russisk mynde. Den var kjempehøy og kjempetynn og hadde lang pels.
Den skulle øve på å ikke hilse på andre hunder alltid, så da gjorde jeg det også. Det gikk fint. Jeg måtte bare prøve å gjøre meg til litt, men fikk beskjed om å sitte pent, så OK da.

Elin kom innom i går ettermiddag og viste mor og far hvordan en skal gå i utstillingsringen.
Alltså; en får et spesiellt halsbåd rundt halsen og det skal hodes litt stramt og så skal en løpe i trav rundt i ringen sammen med den som fører og  så skal en se pen ut.
Jeg syntes det var mest interessant å prøve å bite i båndet jeg, selv om jeg fikk beskjed om å ikke gjøre det.
Så skulle jeg stååååå og til sist kikket Elin på tennene mine.
Det gjorde Lars også når han og resten av familien kom innom på ettermiddagen, og til sist stakk vi innom nabon som er veterinær, så han også skulle se mine fine, hvite tenner. Det skal nemlig øves på det også, for dommeren skal kikke på tennene neste søndag. De er fine alltså, så jeg kan vise dem uten å skamme meg, men jeg kan jo være litt kostbar hvis jeg er i det hjørnet....
Han nabon foreslo at mor og far skulle pusse tennene mine så jeg ikke skulle få hull i dem senere, så i dag har jeg fått rosa tannbørste som jeg ikke har prøvd ennå. Det kan hende at jeg ikke synes noe om det.

Stakkars mamma Soya, som har kræsjet med Ebba og knekt en tann. Hun måtte operere ut resten av den og hadde sikkert vondt etterpå. Håper hun har det beder nå.

Nå er far ferdig med grilling av fisk, så skrivehjelpemor må gå og spise. Det blir servert sopp også, ved siden av ris og grønnsaker. Hvis jeg er heldig, får jeg en liten fiskebit etterpå.

Ha det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar