søndag 28. august 2011

På lingonröda tuvor...

For en deilig start på en søndag!

Mor begynte dagen med å steke karbonader av elg- og storfekjøtt (nöt). Gjett om jeg var behjelpelig med prøvesmaking!
Som vanlig fikk jeg bare litt - alltfor lite - men mmmmm, det var godt.

Etterpå dro vi til skogs igjen.
Denne gangen kjørte vi et stykke og havnet etter hvert ute i en ny skog.
Ja, far og mor hadde vært der før, men de hadde gjort noe med veien, så de måtte lete litt etter der vi skulle gå.
Så begynte vi å traske. Oppover og oppover. Det var både bratt og vått og ulendt.
Mine folk hadde med seg et par spann og  skuffedingser med håndtak og tenner på.
Etter en stund begynte de å krafse i lyngen med dingsene og det datt en masse røde bær oppi skuffen. Tyttebær heter de.
Blåbær smaker bedre, synes jeg, men det var det ingen av her, så jeg spiste tyttebær i stedet.
Det var ikke så krevende å holde orden på dem når de plukket disse bærene, for de gikk ikke så langt fra hverandre og ble en stund ved den samme tua, så da kunne jeg sette meg ned innimellom og bare se på dem mens de jobbet.
De sa at det ikke var så mye bær som det har vært før, men det som var var visst bra.

Plutselig begynte det å regne en hel masse og da ble det travelt, da. Full fart tilbake til bilen.
Hva da? Det var jo bare regn som datt ned...

Nåja, jeg var forresten ganske så fornøyd etter den klattreturen og det var ganske behagelig å slappe av i buret sitt og bli fraktet hjem igjen.

Litt senere på ettermiddagen kom Erle, Stine og Lars og spiste middag. De hadde med kake og etter middagen og kaffet fikk jeg også smake litt (bare litt, bare litt...sukk).
Erle kan krabbe på alle fire nå og elsker å plukke på farfars cd'r. Far(far) er litt usikker på om det er greit.

Når vi var alene igjen ble jeg både kammet og badet.
Jeg hadde fått en masse greier i pelsen på skogsturen, så det var ikke bare behagelig å bli kammet. Badet etterpå synes jeg jo var helt unødvendig...
Egentlig var det i seneste laget med tanke på utstillingen neste helg, sa mor, men badet meg like vel.
Like før vi drar skal jeg bløtes igjen men ikke kammes etterpå, så krøllene mine kan krølle seg riktig fint.

Det der utstillingsbåndet synes jeg er fint å bite i. Jeg mener det er det som er mest naturlig for meg, når jeg skal løpe i ring ved siden av mor.
Jada, jeg skjønner at jeg ikke skal bite, for hun sier nei så snart jeg begynner, men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal løpe sånn hvis det da ikke er for å leke, så da biter jeg likevel! Vi holder ikke på lenge om gangen med den løpinga heller. Jeg tror hun ikke vil at jeg skal gå lei.
Vi får se på det....

I morgen er det mandag og arbeidsdag som vanlig, men på kvelden skal vi på dressuskurs - nå igjen.
Denne gangen er det et helt "vanlig" kurs, hva det nå vil si.
Ludvig og Eva skal også være med, og far og Nils. Jeg tror det kan bli riktig trivelig.

Det har vært litt av en skogshelg og nå er det sopp i fryseren og syltetøy på glass. (Det kan være det samme for meg, men de andre her i huset like det).
Jeg synes jeg har gjort en fin innsats med å holde orden på mine folk ute i naturen og samtidig satt meg nøye inn i hva de har plukket oppi sine kurver og spann.

Men nå er jeg trett og har lyst å sove, så jeg er allert i morgen når vi skal på kurs.

'Natt da!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar