onsdag 15. juni 2011

Hagearbeid

Tenkte jeg skulle fortelle litt om hvor flink jeg er å hjelpe til i hagen.
Det er ganske mye å ordne der, nemlig.

Vanne blomster, for eksempel.
Man kan vanne med hageslangen. Det gjør vi når vi skal vanne i urtehagen og i blomsterbeddene.
Min oppgave er å påse at vannstrålen treffer der den skal - og det gjør jeg ved å bjeffe på den.



Når vi skal fylle kanna til å vanne i pottene med, er det jeg som sjekker vannkvaliteten.
Jeg tar kontinuerlig prøver på kranvannet mens det fyller kanna.
Helst skulle jeg sjekket det når det kommer oppi pottene også, men det er ikke nødvendig, sies det.

Så var det buskene. De må jo beskjæres og tuktes.
Der er jeg ekspert.
 Jeg har medfødt talent som hekkesaks med et  riv ruskende, roterende moment som er veldig effektivt.

Drivhuset skal åpnes om morgenen og lukkes om kvelden. Da må jeg følge med på at det blir gjort og  hilse pent på billene og edderkoppene som bor der.

Her om dagen skulle vi fjerne noen større greiner fra en busk.
Mor saget ivei, far klipper smågreiner og jeg sørget for at alt rusket ble jevnt fordelt ut over gressplenen.
Jeg er meget nøye når jeg driver med den slags og var veldig fornøyd med resultatet etterpå.


Etter en slik økt kan en unne seg en velfortjent pause i gresset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar